چگونه باهوش تر شویم: 10 راه برای افزایش هوش

چگونه باهوش تر شویم: 10 راه برای افزایش هوش

معمولاً افراد با تعداد معینی ضریب هوشی به دنیا می آیند و هرگز به ذهن هیچکس نمی رسد که امکان افزایش ضریب هوشی وجود دارد. اما باید اذعان داشت که برخی از آنها به عنوان کودکان باهوش شناخته می شوند و با بهره هوشی بالا به دنیا می آیند.

با این حال، هوش یک ویژگی ثابت نیست. هوش و به ویژه ضریب هوشی، توانایی انعطاف پذیر و چابکی است که در یادگیری و فعالیت مغز استفاده می شود که می تواند در طول زمان بهبود یابد. نکته کلیدی این است که ضریب هوشی و به اصطلاح هوش خود را افزایش دهید، باید روی سبک زندگی خود کار کنید و مغز خود را به این سبک زندگی عادت دهید. تغییر برخی عادات هوش کلی شما را بهبود می بخشد، که به ویژه تأثیر زیادی بر دو نوع هوش دارد که عبارتند از:

  • عقل متبلور: هوش متبلور به واژگان، دانش و مهارت های شما اشاره دارد. هوش متبلور معمولاً با افزایش سن افزایش می یابد.
  • هوش مایع: هوش مایع توانایی شما برای تفکر و تفکر انتزاعی است.

IQ چیست؟

برای پاسخ به این سوال که ضریب هوشی چیست باید بگوییم که ضریب هوشی معیاری برای سنجش هوش و توان فکری افراد است. این اندازه گیری در سال 1900 توسط یک روانشناس فرانسوی به نام آلفرد بینه رایج شد.

ضریب هوشی با کمک تست های معتبر و روانشناس اندازه گیری می شود. تست های استاندارد هوش شامل موارد زیر است:

  • تست هوش ریون
  • کیت هوشمند وکسلر
  • تست استانفورد بینه
  • تست توانایی شناختی
  • تست های وودکاک جانسون

تست های هوش توانایی شما در تفکر، درک ایده ها و حل مسائل را اندازه گیری می کنند. در بیشتر موارد، ضریب هوشی معمولاً در طول زندگی ثابت در نظر گرفته می شود و معیاری برای مقایسه شما با سایر افراد گروه همسالانتان است. اما این اشتباه است و این عدد قابل بهبود است. در ادامه این مقاله می خواهیم شما را با روش هایی آشنا کنیم که به وسیله آنها می توانید باهوش تر شوید و هوش خود را تقویت کنید.

  • بیشتر بخوانید: 15 مزایا و معایب تست هوش

1 به طور منظم ورزش کنید

فعال نگه داشتن بدن در هر زمان یکی از بهترین راه ها برای بهبود عملکرد مغز است. ورزش سبک باعث افزایش فعالیت در هیپوکامپ (بخشی از مغز می شود که یاد می گیرد) که نقش بسیار مهمی در حافظه دارد. ورزش و ورزش همچنین ارتباط بین هیپوکامپ و سایر نواحی مغز را بهبود می بخشد.

ورزش همچنین باعث افزایش حجم هیپوکامپ می شود. فعالیت هوازی باعث تحریک رشد نورون ها می شود که ساختار و عملکرد مغز را تقویت می کند.

البته برای بهره مندی از مزایای ورزش و البته لذت بردن از این فعالیت بدنی باید آن را در برنامه روزانه خود قرار دهید. خبر خوب این است که برای بهره مندی از مزایای آن، مجبور نیستید به ورزش های شدید بروید. چند تمرین خوب برای شروع این تغییر عبارتند از:

  • پیاده روی
  • یوگا
  • کوهنوردی
  • تمرینات با وزن بدن

2. کمی بخوابید

خواب یکی از مهمترین عوامل در بهبود عملکرد شناختی است. زمانی که می خوابید، مغز شما تمام اتفاقات روز را زیر نظر دارد. خواب کافی همچنین توانایی مغز شما را برای یادگیری اطلاعات جدید پس از بیدار شدن افزایش می دهد.

در واقع، خواب کافی آنقدر مهم است که یک مطالعه نشان داد که حتی کم خوابی خفیف نیز تأثیر منفی بر حافظه فعال دارد و می تواند آن را بدتر کند.

3. مراقبه کنید

راه دیگر برای باهوش شدن مدیتیشن است. مدیتیشن با عملکرد بهتر و بهبود حافظه همراه است. نکته جالب در مورد مدیتیشن این است که این اثرات تنها پس از چهار روز مراقبه قابل مشاهده است.

محققان حدس می زنند که این تأثیرات شناختی به دلیل تأثیرات مثبت مراقبه بر روان است. برای مدیتیشن نیازی به شرکت در کلاس های خاصی ندارید و می توانید این کار را در خانه با تعداد زیادی ویدیو انجام دهید.

4. قهوه بنوشید

آدنوزین یک ماده شیمیایی در مغز است که ترشح محرک ها را در مغز متوقف می کند. کافئین موجود در قهوه تولید آدنوزین را متوقف می کند، بنابراین پس از نوشیدن قهوه انرژی بیشتری خواهید داشت و می توانید فعالیت های خود را با انرژی بالاتری انجام دهید. این ویژگی حتی می تواند به افزایش یادگیری و عملکرد ذهنی کمک کند.

مصرف کافئین حتی می تواند توجه را بهبود بخشد، که به شما کمک می کند بیشتر روی وظایف خود تمرکز کنید و اطلاعات جدیدی از مغز خود دریافت کنید.

با این حال، بهتر است قهوه را در حد اعتدال بنوشید. نوشیدن بیش از حد قهوه و نوشیدن بیش از حد کافئین می تواند باعث افزایش اضطراب و عصبانیت شما شود.

5. چای سبز بنوشید

نوشیدن چای سبز نیز می تواند تاثیر مثبتی بر عملکرد مغز شما داشته باشد. برخی از این اثرات به دلیل مقدار کمی کافئین موجود در چای سبز است. چای سبز همچنین سرشار از یک ماده شیمیایی به نام اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است.

اپی گالوکاتچین گالات ممکن است رشد آکسون ها و دندریت ها را در سلول های عصبی تسهیل کند. آکسون ها و دندریت ها رشته های باریک و بلندی هستند که پیام های الکتریکی را از سلول های عصبی منتقل می کنند تا بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و وظایف شناختی را انجام دهند.

علاوه بر این، چای سبز باعث افزایش توجه و حافظه می شود. این مزیت به احتمال زیاد به دلیل وجود ترکیبات مفید در چای سبز به جای یک ماده است.

6. غذاهای غنی از مواد مغذی بخورید

یکی دیگر از راه های افزایش هوش و سلامت مغز، خوردن غذاهای حاوی مواد مغذی است که از عملکرد مغز حمایت می کند. این شامل غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3، فلاونوئیدها و ویتامین K است.

اسیدهای چرب امگا 3

چربی های امگا 3 جزء اصلی ساختار مغز هستند. اگر می خواهید این ماده را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا باهوش تر شوید، این مواد غذایی را انتخاب کنید:

  • ماهی روغنی
  • پوسته
  • جلبک دریایی
  • بذر کتان
  • آووکادو
  • آجیل

فلاونوئیدها

فلاونوئیدها ترکیبات گیاهی هستند که فواید زیادی برای سیستم عصبی انسان دارند. نشان داده شده است که فلاونوئیدها تأثیر مثبتی بر عملکرد شناختی از جمله افزایش عملکرد اجرایی و حافظه دارند. منابع غنی فلاونوئیدها عبارتند از:

  • میوه های خانواده توت ها
  • چای
  • کاکائو
  • سویا
  • لوبیا

ویتامین K

ویتامین K نقش مهمی در بقای سلول های مغز و عملکرد شناختی دارد. برای گنجاندن این ماده در برنامه روزانه خود، ایده خوبی است که به دنبال سبزیجاتی مانند موارد زیر باشید:

  • کلم
  • اسفناج
  • کلم سبز

7. ساز بزنید

نواختن ساز یک راه سرگرم کننده و خلاقانه برای افزایش هوش شماست. مزایای نواختن ساز برای شما عبارتند از:

  • هوش شنوایی خود را افزایش دهید
  • تقویت مهارت های بدنی
  • بهبود حافظه
  • تقویت درک مدل ها

در واقع باید بگوییم نواختن ساز توانایی های حسی و شناختی شما را به چالش می کشد. در نتیجه نواختن یک آلت موسیقی می تواند به افزایش عملکرد شناختی و عصبی شما کمک کند.

اگر یک نوازنده با تجربه هستید، با یادگیری آهنگ ها یا سبک های موسیقی جدید، خود را به چالش بکشید. اگر ساز زدن بلد نیستید، به یاد داشته باشید که هیچ وقت برای شروع دیر نیست. برای شروع، می توانید ابزار مورد علاقه خود را خریداری کنید و بسیاری از ویدیوهای رایگان را با آموزش آنلاین پیدا کنید.

8. کتاب بخوانید

سال‌هاست که درباره فواید کتاب‌خوانی بحث می‌شود و بیشتر مطالعات نشان داده‌اند که خواندن به افزایش هوش کمک می‌کند.

تحقیقات می تواند هر بخشی از مغز را همراه با ارتباطات عصبی بین آن تحریک کند. بنابراین مشاهده می شود که افراد دارای عادت مطالعه در موارد زیر بسیار قوی هستند:

  • توجه
  • پیش بینی
  • حافظه فعال
  • حافظه اطلاعات را برای مدت طولانی ذخیره می کند
  • استدلال انتزاعی
  • درك كردن
  • پردازش بصری حروف

همچنین نشان داده شده است که یادگیری ارتباط بین درک مناطق مغز را افزایش می دهد. این اثر می تواند تا چند روز پس از مطالعه باقی بماند و فواید طولانی مدتی برای انسان دارد.

9. به یادگیری ادامه دهید

اگر می خواهید هوش خود را افزایش دهید، هدف شما این است که در تمام زندگی خود به یادگیری ادامه دهید و متوقف نشوید. در بسیاری از مطالعات اثبات شده علمی، افرادی که برای تحصیلات عالی اقدام می کنند باهوش تر هستند و این نشان می دهد که یادگیری عملکرد شناختی و مغز آنها را فعال نگه می دارد.

یادگیری مداوم عملکرد شناختی را بهبود می بخشد و از مغز شما محافظت می کند. ادامه تحصیل به این معنا نیست که باید تا مقطع دکتری در دانشگاه ادامه تحصیل دهید و مدرک بگیرید. همچنین می توانید با انجام موارد زیر یاد بگیرید:

  • به پادکست گوش دهید
  • سخنرانی های TED را تماشا کنید.
  • در سخنرانی ها یا سمینارهای مفید شرکت کنید.
  • یک سرگرمی جدید انتخاب کنید.
  • یک زبان جدید یاد بگیرید.
  • کتابی با موضوع جدید بخوانید.

10. معاشرت کنید

از آنجایی که انسان موجودی اجتماعی است، این ویژگی می تواند آمادگی ذهنی آنها را افزایش دهد. این به این دلیل است که اجتماعی شدن ذهن و توانایی های شناختی را تحریک می کند.

اگر تست شخصیت نشان می دهد که شما درونگرا هستید و برای برقراری ارتباط با افراد جدید مشکل دارید، می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

  • به انجمن های حرفه ای خود بپیوندید.
  • به یک باشگاه، باشگاه یا تیم ورزشی بپیوندید.
  • در یک کلاس ثبت نام کنید.
  • مشترک شدن در کتابخانه
  • دوباره با دوستان قدیمی خود ارتباط برقرار کنید.

نتایجی که اظهار شده

به یاد داشته باشید که ضریب هوشی و مهارت بالا به معنای دانش بیشتر نیست. هوش با فعالیت مغز، توانایی شما در حل مشکلات و یادگیری چیزهای جدید مرتبط است.

با رعایت نکات این مقاله، ممکن است بتوانید روی سلامت مغز خود کار کنید و به مرور زمان هوش خود را افزایش دهید.

  • بیشتر بخوانید: آیا ضریب هوشی یا هوش هیجانی تعیین کننده موفقیت شغلی است؟

نوشته چگونه باهوش تر شویم: 10 راه برای تقویت هوش برای اولین بار در وبلاگ ایران تلنت. به نظر می رسد.